Gezondheidseffecten van Yerba Mate - enkele studies:

In een studie gepubliceerd in Clinical Nutrition 2005 werd aangetoond dat Yerba Mate extract het hart beschermt bij ischemie en reperfusie. Dit model wordt gebruikt om te onderzoeken of geneesmiddelen en andere stoffen kunnen helpen bij het beschermen tegen hart- en vaatziekten. Men kwam er in deze studie achter dat Yerba Mate extract het hart beschermt door middel van zijn gunstige invloed op het NO-metabolisme. NO is zeer belangrijk voor gezonde hart- en bloedvaten.

In een studie gepubliceerd in de Journal of Alternative and Complementary Medicine 2003 werd aangetoond dat Yerba Mate extract beschermt tegen de oxidatie van LDL-cholesterol. In de praktijk zorgt de oxidatie van het slechte LDL-cholesterol voor een hoger risico op hart- en vaatziekten. In deze studie bleek ook dat Yerba Mate extract beschermt tegen beschadigingen van het DNA.

In een studie geplubiceerd in Fitoterapia 2005 werd aangetoond dat zowel Yerba Mate als groene thee beschermen tegen de vorming van AGE. In de praktijk betekent dit dat een belangrijke risicofactor van suikerziekte / diabetes verminderd wordt.

De volgende lichamelijke werkingen worden toegeschreven aan de Maté:

Gastro-intestinale eigenschappen: de Maté heeft een zeer grote werking op de maag en darmen en op ons spijsverteringskanaal. Verschillende onderzoeken hebben een directe werking op de spijsvertering geconstateerd en zelfs herstel van beschadigde of aangetaste maag- en darmweefsels.

Invloed op het zenuwstelsel: Maté bezit het vermogen om onze mentale waakzaamheid en scherpheid te vergroten, het vermindert nervositeit en opgewondenheid en geeft een betere weerstand tegen lichamelijke en mentale vermoeidheid. Een van de meest merkwaardige aspecten van de Maté is dat het de slaapcyclus niet verstoort, maar juist de neiging heeft om die cyclus te balanceren door het induceren van meer REM-slaap (rapid eye movement) als dat nodig is of het vergroten van de tijd van de 'deltastaat' (diepe slaap).

Cardiovasculaire werking: Yerba Maté levert veel bouwstoffen die het hart nodig heeft bij groei en herstel. Bovendien vergroot de Maté de zuurstofleverantie naar het hart, vooral tijdens stress en lichaamsoefeningen. De metabolische werking van de Maté schijnt het vermogen te hebben om 'aerobische glycolysis' (het afbreken van koolhydraten) tijdens lichaamsoefeningen langer in stand te houden. Dat resulteert in het verbranden van meer calorieën, betere hartconditie en het uitstellen van 'anaerobische glycolysis', dat verzuring van het lichaam tijdens de oefeningen teweeg kan brengen. Sommige onderzoeken hebben ook een daling van de bloeddruk geconstateerd.

Werking op het immuunsysteem: Maté vergroot de weerkracht en stimuleert de natuurlijke weerstand tegen ziektes. Dit resulteert in een verzorgende en versterkende werking op de zieke, zowel tijdens de ziekte- als tijdens de herstelperiode, en leidt soms tot een ongekende versnelling van het genezingsproces. De voedingswaarde van de plant zou hier ongetwijfeld een belangrijke rol spelen, maar het zijn ook waarschijnlijk de andere bestanddelen die hieraan bijdragen door het stimuleren van de werking van de witte bloedcellen.

In een studie geplubiceerd in Fitoterapia. 2005 Jul;76(5):419-27 werd aangetoond dat zowel Yerba Mate als groene thee beschermen tegen de vorming van AGE. In de praktijk betekent dit dat een belangrijke risicofactor van Diabetes (suikerziekte) verminderd wordt.

Bijwerkingen en interacties:

Yerba Maté wordt verondersteld een veilig supplement te zijn en staat op de Amerikaanse FDA's GRAS lijst Generally Regarded As Safe.

Overal waar te voor staat is niet goed, dit geldt voor de meeste producten, bij hoge uitzondering kunnen bijwerkingen optreden na zeer overdadig en langdurig gebruik.

Yerba Mate heeft een MAO remmende eigenschap. Mensen die Mao remmers gebruiken moeten  de effecten van Yerba Mate goed in de gaten houden. Overleg met je huisarts als je vragen hebt hierover.

Yerba Mate heeft de meeste antioxidanten, polyfenolen.

Champaign, Illinois-Yerba mate thee gebaseerde dranken bevatte de grootste anti-oxidant en polyfenolgehalte onder de thee-based en niet-thee drank op basis van in een recente studie gepubliceerd in het Comprehensive Reviews in Food Science en voedselveiligheid ( doi 10.1111 / j .1541-4337.2010.00111. x ). Dit draagt ​​bij aan de functionaliteit van de drank, er is aangetoond dat anti-inflammatoire en low-density lipoprotein (LDL) cholesterol-verlagende eigenschappen, helpen bij de preventie van diabetes en hart-en vaatziekten. Merken opgenomen in de studie waren onder andere, Guayakí, Yerba Mate, Honest Tea, Monster Energy, Red Bull, en Sobe.

Onderzoekers van de Universiteit van Illinois Urbana beoordeelden de Amerikaanse energy drink markt met de nadruk op de omvang van de markt, demografische doelgroep, actieve ingrediënten, potentiële voordelen, veiligheid en regelgeving. Verschillende mainstream energy drinks, 16 niet-thee-gebaseerde en 15 thee-gebaseerd, met inbegrip Yerba Mate, werden geanalyseerd op hun gehalte aan antioxidanten met behulp van de ORAC-test, en de totale polyfenol concentratie werd gemeten in dezelfde energy drinks met de Folin-Ciocalteu methode .

Men vond uit dat Yerba mate dranken tot 100-voudig hogere aantallen antioxidanten en polyfenolen bevatten in vergelijking met de reguliere niet-thee-dranken. Guayakí en Yerba Mate hadden de grootste anti-oxidant en polyfenol gehalte's bij de thee gebaseerde dranken. 

Polyfenolen bevatten antioxiderende eigenschappen en zijn helpzaam bij de preventie van een aantal degeneratieve ziekten, waaronder hart-en vaatziekten (HVZ) en kanker.

Klinische studies met antioxiderende eigenschappen van Yerba Mate.

In een studie gepubliceerd in 1995 door Biochemicaland Molecular Biology International, kwamen onderzoekers tot de conclusie dat water extracten van Yerba Mate werden meer krachtige anti-oxidanten bevatten. Een paar jaar later, is een groep onderzoekers begonnen met een studie om opnieuw onderzoek naar de antioxiderende eigenschappen van Ilex paraguariensis te doen. Deze bevindingen werden gepubliceerd in maart 2000 in het tijdschrift Biochemische en Biophysica Research Communications. Hun resultaten suggereren dat de inname van extracten van de Ilex paraguariensis zou kunnen bijdragen aan de anti-oxidant verdediging van vrije radicalen. In een meer recente studie, gepubliceerd in het november 2001 nummer van Fitoterapia, onderzoekers namen een kijkje op zeven verschillende planten soorten in Zuid-Amerika. Zij vonden dat yerba mate bevat een hoger gehalte aan flavonoïden en caffeoyl derivaten dan elke andere getest soorten.